Liikenneturvallisuus

Yleistä keskustelua turvallisuudesta
Vastaa Viestiin
YJT
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Heinä 2018 22:52

Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja YJT » 20 Syys 2018 20:11

Väsyneenä ajaminen on suuri turvallisuusriski liikenteessä.
"Ihminen voi olla ajaessaan yli kymmenen sekuntia unessa tietämättään" – testaa, lisäävätkö ajotapasi väsyneenä ajetun kolarin riskiä
#uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-10408582
Onko kokemuksia rattiin nukahtamisesta?
Seppo Vesala

Kirjoitan foorumilla yksityishenkilönä ja esittämäni mielipiteet ovat omiani. Niitä ei pidä tulkita kenenkään muun henkilön, yhteisön, tai minkään yrityksen tai organisaation kannaksi.

Taikaviitta
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2018 05:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Taikaviitta » 21 Syys 2018 04:26

On kyllä. Valitettavasti. Enkä mitenkään ylpeä siitä. Tuon uutisen alun tarina on hyvinkin tuttu vuosien takaa. Aikoinaan tuli useammankin kertaa tultua keikkareisuilta niin ettei ole oikeastaan koko matkasta mitään tietoa. Täysin tajunnan rajamailla. Oli sitten päivä tai yö. Useimmiten yö. Onneksi ei koskaan sattunut vahinkoja toisten autojen kanssa. Kerran kolaroin autoni motarin reunassa olleeseen kaiteeseen ja kerran kaveri vieressä kysyi että mitä mä touhuun kun vaihdoin äkkinäisesti kaistaa. Näin näkyjä ja luulin väistäneeni edessä ollutta autoa, vaikka oltiin ainoa auto koko tieosuudella. Sitten vaihdettiin kuskia. Sittemmin päätin etten lähde koskaan rattiin edes vähänkään pidemmän valvomisen jälkeen, pienestä väsymyksestä puhumattakaan.

Avatar
Reetu
Viestit: 27
Liittynyt: 07 Elo 2018 21:33

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Reetu » 30 Syys 2018 22:56

YJT kirjoitti:
20 Syys 2018 20:11
Onko kokemuksia rattiin nukahtamisesta?
Lopetin yövuoroihin autolla tulemisen vuonna 2011, kun aamulla kotimatkalla näin näkyjä keskellä moottoritietä kulkevasta perheestä jota aloin väistämään motarinopeudessa.
Internet-kirjoituksistani on jo kanneltu, ei johtanut mihinkään

YJT
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Heinä 2018 22:52

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja YJT » 31 Loka 2018 19:14

Uudenmalliset nopeusvalvontakamerat tulevat.
Uudet kapeat peltipoliisit alkavat välähdellä – asiantuntija listaa 4 hyvää vaikutusta liikenteelle
#uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-10484703
Ovatko nopeusvalvontakamerat lähinnä helppo tapa rahastaa autoilijoita, vai kustannustehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta?
Seppo Vesala

Kirjoitan foorumilla yksityishenkilönä ja esittämäni mielipiteet ovat omiani. Niitä ei pidä tulkita kenenkään muun henkilön, yhteisön, tai minkään yrityksen tai organisaation kannaksi.

g21.45acp
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Elo 2018 17:20

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja g21.45acp » 01 Marras 2018 11:08

YJT kirjoitti:
20 Syys 2018 20:11
Onko kokemuksia rattiin nukahtamisesta?
Valitettavasti, 21 h työpäivä päättyi hirviaitaan intin jälkeisessä kesätyöpaikassa.
Paikalle tullut poliisipartio sanoi että väistin jänistä tai jotain vastaava ja järkkäsi auton takaisin tielle (vapaalla ollut poliisi veti omalla traktorilla).
YJT kirjoitti:
31 Loka 2018 19:14
Uudenmalliset nopeusvalvontakamerat tulevat.
Uudet kapeat peltipoliisit alkavat välähdellä – asiantuntija listaa 4 hyvää vaikutusta liikenteelle
#uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-10484703
Ovatko nopeusvalvontakamerat lähinnä helppo tapa rahastaa autoilijoita, vai kustannustehokas tapa parantaa liikenneturvallisuutta?
Kameravalvonta on 99% puhtaasti valtion talouden paikkausta varten, liikenneturvalisuutta ei paranna kuin keskinopeuden ja ajotavan valvonta, mutta eipä sitä taida kukaan ehtiä tehdä, kun LP lakkautettiin suuressa viisaudessa. Vaikka poliisin kamerauskovaiset ylikomisaariukset muuta väittävät, paakaupungin kehäteillä ja muuallakin kamerat aiheuttavat jarruvalojen syttymistä niilläkin, jotka ajavat sallittua nopeutta ja siten turhia vaaratilanteita.

YJT
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Heinä 2018 22:52

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja YJT » 01 Marras 2018 11:50

Mä olen sitä mieltä, että nopeuskameravalvonta voisi oikein käytettynä palvella hyvinkin liikenneturvallisuutta, mutta silloin kameroiden paikat pitäisi katsoa järkeviksi ja ennen kaikkea puuttumiskynnyksen pitäisi olla järkevämpi (se voisi myös olla paikkakohtainen siten, että Lusin suoralla pyrittäisiin poimimaan ne jotka testaavat paljonko auto kulkee, mutta jotain pientä ylitystä ei noteerattaisi ainakaan sakolla). Tilastothan tosin sanovat, että kameravalvonta on vähentänyt liikenneonnettomuuksia, mutta toisaalta jokaisella on kokemusta edellä reilua ylinopeutta ajavasta autoilijasta, joka hiljentää äkillisesti tolpan kohdalla (jopa mittauspisteen jälkeen) reilusti alle nopeusrajoituksen.

Alun perinhän kameravalvonnassa puuttumiskynnys oli luokkaa 10% ylitys suurimmasta sallitusta, mutta sitten jossain vaiheessa ihan mediaan oli annettu tiedote, jonka mukaan ihmiset ovat alkaneet ajaa liian hyvin nopeusrajoitusten mukaan, joten puuttumiskynnystä laskettiin. Eli ihmisiä rangaistiin siitä, että ajettiin liian siististi. Ja sen jälkeen on puuttumiskynnystä on laskettu lisää.

Mielestäni keskinopeusmittaus olisi kaikkein järkevin tapa puuttua ylinopeuksiin, koska se tekisi kameran kohdalla jarruttelun tarpeettomaksi, eikä toisaalta yksittäinen juuri kameran kohdalla tapahtuva ylitys aiheuttaisi sakkoa. Jostain syystä tällaista järjestelmää ei kuitenkaan ole saaatu polkaistua käyttöön; onkohan liikaa Isoveli valvoo -meininkiä?

Jos keskinopeusmittaus on liian vaativa järjestelmä saada käyttöön, niin toinen vaihtoehto olisi että pieniinkin ylityksiin puututtaisiin huomautuskirjeellä, ja sitten kun huomautuksia tulisi vaikka kolme niin mentäisiin nk. Pitkälle paperille. Tai jos yksittäinen ylitys olisi vaikka se 10% sallitun yli. Ja jossain vaiheessa nämä huomautukset kuoleentuisivat itsestään; esim yli vuoden vanhoja huomautuksia ei enää laskettaisi saldoon.

Sen sijaan risteysvalvontakameroista ei liene pahaa sanottavaa; varsinkin jos ne sijoitetaan esim koulujen läheisyyteen tai muihin sellaisiin paikkoihin, missä punaisia päin ajaminen aiheuttaa erityistä vaaraa.
Seppo Vesala

Kirjoitan foorumilla yksityishenkilönä ja esittämäni mielipiteet ovat omiani. Niitä ei pidä tulkita kenenkään muun henkilön, yhteisön, tai minkään yrityksen tai organisaation kannaksi.

YJT
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Heinä 2018 22:52

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja YJT » 01 Marras 2018 23:41

Tekniikan maailman juttu automaattisesta nopeusvalvonnasta:
Seppo Vesala

Kirjoitan foorumilla yksityishenkilönä ja esittämäni mielipiteet ovat omiani. Niitä ei pidä tulkita kenenkään muun henkilön, yhteisön, tai minkään yrityksen tai organisaation kannaksi.

Daddy
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2018 18:30

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Daddy » 02 Marras 2018 09:02

YJT kirjoitti:
01 Marras 2018 11:50
Mielestäni keskinopeusmittaus olisi kaikkein järkevin tapa puuttua ylinopeuksiin, koska se tekisi kameran kohdalla jarruttelun tarpeettomaksi, eikä toisaalta yksittäinen juuri kameran kohdalla tapahtuva ylitys aiheuttaisi sakkoa. Jostain syystä tällaista järjestelmää ei kuitenkaan ole saaatu polkaistua käyttöön; onkohan liikaa Isoveli valvoo -meininkiä?
Samaa mieltä, mutta pahoin pelkään että keskinopeusvalvonta on liian vaikeata teknisesti toteuttaa. Kun niistä on puhuttu ties kuinka ja kauan, mutta ei vaan moisia näy.

Vaikka luulisi, että nykytekniikan aikana... niinno. Tarvitaan konelukemista rekisterinumeroita varten, ja nopea tiedonsiirto kahden kameran välillä. Mahdollisesti joku henkilörekisterisuojasäännös vaikeuttaa rekisterinumeroiden käsittelyä koneellisesti jne jne... Mene ja tiedä.

YJT
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Heinä 2018 22:52

Re: Liikenneturvallisuus

Viesti Kirjoittaja YJT » 05 Marras 2018 18:05

Onnettomuuksien pällisteleminen liittyy myös muihin tilanteisiin kuin liikenneonnettomuuksiin, mutta tien päällä se aiheuttaa lisää vaaratilanteita.
Suomalaiset pelastajat törmäävät onnettomuuspaikoilla samaan ilmiöön, joka järkytti poliisia Hollannissa – ”Ihmisiä kiinnostaa toisen ihmisen hätä” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005889282.html

---
News Suite bit.ly/NewsSuite
Jutun lopussa on vielä hyvä lista onnettomuuspaikalla tehtävistä asioista, mikäli satut paikalle ensimmäisenä.
Seppo Vesala

Kirjoitan foorumilla yksityishenkilönä ja esittämäni mielipiteet ovat omiani. Niitä ei pidä tulkita kenenkään muun henkilön, yhteisön, tai minkään yrityksen tai organisaation kannaksi.

Vastaa Viestiin